Jangan Mau Dibohongi Pake Foto Dajjal Baru Lahir di Arab Saudi

Foto Hoax Dajjal Baru Lahir di Arab Saudi
Foto Hoax Dajjal Baru Lahir di Arab Saudi (c) Kontenviral.net
Kontenviral.net - Seorang pengguna Facebook bernama Kamsan Berutu, mengunggah sebuah foto yang dia klaim sebagai bayi Dajjal yang baru lahir. Lantas Postingan ini menjadi viral di media sosial, khususnya Facebook. Saat berita ini dibuat postingan tersebut sudah mendapatkan 33 ribu like dan tanggapan dan ribuan share. WOW!

Jika Kamu tidak percaya silakan bisa liat sendiri postingannya disini

Faktanya:
1. Dajjal adalah entitas abadi yang sudah ada sejak jaman nabi Musa AS.
2. Kejadian ada di malaysia berdasarkan penelusuran melalui google search image, dengan mengetikkan kata kunci manusia pada anak kambing.
3. Tanggal 13/5/2016 terbit berita dari my.metro http://www.hmetro.com.my/node/137668 yang menyatakan tidak ada DNA manusia pada jenazah anak kambing tersebut, berikut artikelnya:
Putrajaya: Ujian makmal veterinar mendapati tiada asid deoksiribonukleik (DNA) manusia pada anak kambing yang dikatakan berwajah seperti manusia di Kota Tinggi, Johor seperti diviralkan di media sosial, kata Ketua Pengarah Veterinar Datuk Kamarudin Md Isa.

Beliau berkata, secara genetik anak kambing itu tidak normal dan ia mati dalam kandungan.

"Ia adalah satu keganjilan janin, semua pihak diminta menghentikan spekulasi negatif dan tidak menyebarkan fakta tidak benar.

"Tidak ada isu yang mengatakan anak kambing itu adalah hasil salah laku seks manusia ke atas ibu kambing. Itu persepsi salah," katanya kepada pemberita ketika ditanya mengenai perkembangan kes anak kambing yang dikatakan berwajah manusia itu.

Pada 24 April lalu, media melaporkan seorang peneroka di Felda Sungai Mas, Kota Tinggi terkejut apabila mendapati kambing peliharaannya melahirkan seekor anak berwajah pelik yang didakwanya seakan-akan manusia, termasuk berhidung kemek dan berkaki pendek.

Kamarudin berkata, sampel anak kambing berkenaan diuji di Makmal Veterinar Johor Bahru akhir bulan lalu.

Keganjilan janin adalah satu perkara yang biasa berlaku dalam kalangan haiwan namun peratusannya adalah sangat kecil iaitu satu peratus, katanya.

Tambah beliau, antara faktor yang menyebabkan keganjilan janin ialah kurang zat dan jangkitan penyakit.

Dalam sidang akhbar yang sama, Kamarudin menjelaskan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) mengamalkan dasar terbuka dalam meluluskan permohonan mengimport ternakan hidup dan juga daging seperti daging kerbau sejuk beku, daging lembu dan kambing serta keratan ayam.

Ruangan pojok sebuah akhbar baru-baru ini mendakwa JPV membuat keputusan yang memihak kepada pemain-pemain besar industri yang dianggap kartel. - Bernama
Artikel ini diterbitkan pada : Jumaat, 13 Mei 2016 @ 11:20 PM
Kesimpulan: 
Postingan Dajjal baru lahir di Arab Saudi adalah Hoax yang digunakan pelaku merupakan foto anak kambing yang mirip manusia dengan tujuan untuk pengemis like, share, dan komen. Nah Buat Kamu yang menemukan postingan seperti ini sebaiknya periksa dulu, apakah itu benar atau hanya tipu-tipu saja. Ayo Berantas Hoax!

Disqus Comments